maandag 8 december 2014

Wanneer maak jij eigenlijk iets voor jezelf...?

Soms bereikt mij de vraag "wanneer maak jij eigenlijk iets voor jezelf.....?


Nou, denk ik dan, daar heb ik eigenlijk geen tijd voor. Maar waar ben ik dan zo druk mee, waar doe ik eigenlijk allemaal aan mee?


Er ligt al maanden een tas van grannysquares te wachten om in elkaar gehaakt te worden, dan is hij af. En er ligt een deken te wachten om afgemaakt te worden, mijn zigzagdeken.
Ik ben bezig met een vriendschapsdeken waarvan ik nog ongeveer 40 ontvangen lapjes aan mag haken. Ik hoor bij de Swaps gehaakte lapjes groep, maar de december swap heb ik aan me voorbij laten gaan. Dus er komen voorlopig geen nieuwe lapjes binnen.
En ik hoor bij de Lapjesmand waar ik mee doe aan de Kerst ronde, daarvoor is het ornament bijna af.  Maar ook daar doe ik op dit moment niet mee aan swaps.
Ik heb een heel leuk boek gekregen over ijskristallen haken, maar aan haken kom ik eigenlijk niet toe.


Wat doe ik dan wel?
Ik doe via Facebook Snailmail NL mee met een Zentangle ABC serie, gewone ABC serie (zelf kaartjes maken), ABC snailmail (spulletjes van bepaalde letter bij elkaar) en de Secret Santa.
Dan nog een Zentangle maand swap via Facebook, erg leuk, elke maand een ander thema.


Ik ben lid van de Snails and Fun groep op Facebook en daarin hebben we leuke swaps, een kerst ornamentje, mail art, kerst label, kerstkaarten en 2 brieven waar ik voor ingeschreven sta. Elke 2 weken is er een lotto envelop die we versturen en ik doe mee met de ABC rondstuur snail.
Ook via deze groep doe ik mee met de Round Robin kaartjes en stuur elke twee weken twee kaartjes op.


Met 5 andere dames doe ik een RoundRobin a6 journal ronde, we zitten nu in ronde 5 (van de 6).


En dan doe ik op swapbot nog mee met een aantal langlopende projecten, mijn ArtJournal reist nog steeds rond (ligt stil in december), doe een landen ABC journal swap (ligt stil in december), doe mee met een book review journal swap (ligt stil in december), doe eens per maand mee met een swap over de boeken van Terry Pratchett in atc vorm en zit bij 2 Zentangle groepen, nu allebei met 1 swap actief.


En dan zijn er natuurlijk nog de kerstkaarten en verjaardagskaarten om te versturen. En de gewone post aan penvriendinnen over de hele wereld. Erg leuk, maar soms voel ik me schuldig omdat ik zo onregelmatig schrijf.


Ik teken en knutsel me dus helemaal suf en ik vind het  allemaal heerlijk, alleen soms denk ik wel eens. "Het wordt me allemaal wat te veel".
Helemaal als ik mogelijk volgend jaar meer ga werken, dan heb ik nog minder tijd voor hobbies natuurlijk.


Mijn probleem is dat ik niet kan kiezen, niemand teleur wil stellen en denk "ach dat doe ik wel even". Maar eigenlijk red ik het niet en zit avond aan avond allerlei 'verplichtingen' af te werken.
Zo gaat de lol er een beetje af. Jeetje als ik het zo opschrijf denk ik, ja inderdaad zo voel ik het op dit moment.


Dus....
Ik heb me vorige week voorgenomen om me voorlopig voor niets nieuws in te schrijven, maar blijf wel de langlopende swaps doen, die wil ik graag afmaken. Ik heb me wel uitgeschreven bij een aantal nieuwe swaps op swapbot omdat ik er geen tijd voor kan vrijmaken, hoe jammer ik dat ook vind.


Alles wat staat gepland, maak ik natuurlijk af en iedereen die nog post van mij krijgt, zal het krijgen. Alleen duurt het misschien wat langer... En misschien zit daar dan de opmerking bij dat het de laatste brief of snail zal zijn geweest...
Ik heb de afgelopen tijd al gekeken in mijn adresboek waar ik wel en geen tijd in ga stoppen. Dit gaat voornamelijk over contacten in het buitenland. Degenen van wie ik meer dan een half jaar niets heb gehoord, ga ik geen contact meer mee opnemen.


Want eigenlijk....
wil ik heel erg graag bezig met met mijn handlettering quotes. Ik krijg een steeds grotere verzameling quotes die ik graag wil verbeelden en waarvoor ik leuke ideeën heb. Maar daarvoor ontbreekt me de tijd. Daarnaast wil ik meer tijd hebben om te tekenen voor mezelf, want nu ben ik alleen maar voor anderen bezig. En natuurlijk krijg je daar ook iets voor terug. Maar ik raak de tekening die ik vol overgave heb gemaakt, kwijt. En soms doet dat wel eens een beetje pijn. Want alleen als ik hem eigenlijk zelf zou willen houden is het (voor mij) goed genoeg om te versturen.
Maar in een eigen artjournal heb ik al maanden niet meer gewerkt...


Wordt mijn leven nu saai? Ik denk het niet. Ik hoop eigenlijk dat ik er creatiever van wordt omdat ik de tijd heb om er helemaal in op te gaan. En ik heb enorm veel postzegels besteld, dus de post zal echt wel blijven komen en gaan.
Alleen hoop ik meer blogs te kunnen plaatsen over Recente Tekeningen en misschien Pencil Thursday en Hart van de week weer op te pakken. En misschien mijn opruimblog weer nieuw leven in te blazen, want thuis mag er ook wel weer eens wat regelmatiger wat gebeuren :-)


xxx Emilie xxx


PS: Zojuist een berichtje op Instagram gezet met een verkorte versie van dit blog.

3 opmerkingen:

  1. Je doet echt superveel. Knap hoor. Maar wel logisch dat het soms te veel wordt. Dan is het risico dat het een soort moeten wordt en het plezier vermindert.
    Idee: stop eens even alles (kan ook voor je thuisfront soms fijn zijn) Kijk in de dagen erna wat je echt mist van al die leuke bezigheden. Pak er maximaal drie weer met veel plezier op. Komt er daarna iets bij, dan schrap je één van de drie gekozen activiteiten. En geef in de tijd die nu beschikbaar komt jezelf, jouw nieuwe werk, jouw gezin en jouw huis volle aandacht.
    Daaraan heb je vast al jouw handen vol om dat met intentie en plezier allemaal te doen.

    Succes met kiezen, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een goed blogje. je bent heel goed bezig.
    Inderdaad je mag meer ne meer tijd hebben om voor jezelf en je gezin. Ik ehb voor mijzelf de regel een vrijwilligerswerk, dat gata stoppen met de kerst dus is er ruimte voor iets anders en een verplichting max. Dan houd ik nog te weinig tijd over maar de balans is er. heel veel sterkte en zeg maar rustig een heel jaar alles op. Wat je mist kan terugkomen.................

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moest je logje even op me in laten werken. Je verhaal kwam zo recht uit het hart.
    Ik zie dat het een proces is en het doet me realiseren dat ieder zijn eigen proces moet volgen. Of dat nu logisch is of niet.
    Vorig jaar vroeg ik je nog of je het niet jammer vond om al die mooie tekeningen weg te geven. Toen had je daar geen enkele moeite mee. De blijdschap van de ontvanger was toen jouw beloning. Nu is het duidelijk een andere tijd.

    Oh, ik herken het hoor. elke keer weer teveel projecten opstarten. Dan overdonderd raken en achterstallig wegwerken om een tijd later weer in hetzelfde proces te belanden.

    Kunnen we nog een gezamenlijke actie beginnen? Eerst alle liggende projecten afmaken voordat er aan iets nieuws begonnen mag worden.
    Zoals Marion hierboven jarenlang gedaan heeft op haar blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie!