maandag 2 juli 2018

in de ban van pastel tekenen...

Titel: Hommel bezoekt Klaproos
Formaat: 20x30cm
Techniek: Pastel
Goedemiddag,

Sinds een aantal weken ben ik (weer) in de ban van pastel tekenen. Ik deed een mini workshop en maakte een kers. Kwam daarmee weer in aanraking met het pastel krijt dat ik van vroeger kende. Ook de potloden lagen weer fijn in de hand. Ik heb hier veel mee gewerkt maar was mettertijd opgeschoven naar werken met inkt en verf.

Ik besloot opfris lessen te nemen bij Pastellum, geheel toevallig gesitueerd in mijn eigen woonplaats - hoe fijn! Sowieso fijn om van Lisa Peters Esvelt (docente) tips te krijgen en aanwijzingen waarmee ik aan de slag kan. Met een eigen foto aan de gang gegaan. Eerst de achtergrond met pastel krijt gemaakt. Daarna de bloem en hommel met pastelpotloden gemaakt.

Met bovenstaande "Hommel bezoekt Klaproos" als eindresultaat.

Ik krijg weer herinneringen aan soft, medium en hard pastel krijt. Dat is ook zo bij de potloden. Het papier is ook belangrijk. De kers maakten we op velours papier. Vond ik niet zo prettig werken.
Nu werken we op Pastelmat papier. En dat is fijn. Besteld voor thuis, net als een werkplek voor pastel tekenen en een hele goeie puntenslijper. De mensen bij Gerstaecker waren zeer blij met mij...
De pastelpotloden en krijt had ik nog, die worden niet slecht. Ik kreeg zelfs een hele mooie antieke Schmincke doos pastel krijt. Dat is een dierbaar bezit, want die is van mijn oudtante geweest, gebruikt tijdens haar Kunst opleiding mee.

Op dit moment ben ik met een volgend project bezig. Mooi om te zien dat de achtergrond kleur, de kleur van de klaproos beïnvloed. En kennelijk vind ik bloem-stelen fijn om te maken, want ook deze is weer gelukt om scherp neer te zetten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn nieuw ingeslagen pad vinden. Dus als je een reactie wilt geven, zou ik dat heel leuk vinden.

Er zijn al verzoeken gekomen om kaarten van "Hommel bezoekt Klaproos" te laten drukken. Daar ga ik over nadenken.
En voor wie net zo'n klaproos-fan als ik is en deze als origineel aan de muur zou willen, "Hommel bezoekt Klaproos" kost €150 (inclusief btw).

Ik wens jullie een hele fijne nieuwe week en een zonnige nieuwe maand toe!
xxx Emilie xxx

2 opmerkingen:

  1. Super leuk Emilie en ik weet zeker dat er weer heel veel moois uit je handen gaat komen.
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie!