maandag 6 november 2017

terugblik op de Winterfair, iZettle en workshop-vraag

Goedemorgen lieve lezers.

Afgelopen weekend stond ik in Bennekom op de Winterfair.


Zaterdag
De zaterdag hadden we mooi weer, veel drukte tot ca 14.30u. Omdat het toen ging regenen en dat niet meer ophield liep de drukte wat terug, maar er was toch nog veel belangstelling.
Helaas viel de verkoop wat tegen. Het waren vooral veel kijkers en terwijl degenen die interesse hadden in mn tekeningen, schilderijen en kaarten mijn stijl prachtig vonden en me complimenteerden, heb ik alleen maar ansichtkaarten verkocht en geen tekeningen/schilderijen. Dat is jammer, maar ik vind de gesprekken ook heel wat waard, dus ik heb toch een fijne dag gehad.

Beter een goed buur, dan....
Dat kwam ook door de leuke buren, waarmee een praatje tussendoor erg gezellig was. Van hen kreeg ik de tip een los pin apparaat aan te schaffen, dat zou schelen in de verkoop. En ik moet zeggen, zelfs bij bedragen van 1 euro (bijv. voor de kaarten) wordt vaak gevraagd om te kunnen pinnen. Mensen hebben blijkbaar weinig cash op zak als ze naar een markt gaan.
Maar ik dacht altijd dat dit heel duur in gebruik was, zo'n los pin apparaat. Tot nu toe heb ik dat opgelost door via internet bankieren te laten betalen, maar dat heeft niet iedereen of dat wil men soms niet.

Dus.. ik ben overstag en heb me een iZettle apparaat aangeschaft. Mijn buurman had dit apparaat en het zag er inderdaad erg simpel uit. Voordeel is dat het gebruik niet duur is. Je koppelt met je eigen telefoon dus er hoeft geen los abonnement bij aangeschaft (was vroeger wel zo). Er is wel een klein percentage dat per verkoop naar iZettle gaat (ca 2%), dus dat is te overzien.
Hij gaat komende week afgeleverd worden. Dus met de kerstmarkt in Utrecht (Mariaplaats) heb ik een pin apparaat!



Zondag
De zondag startte met heel mooi weer, wel vrij koud. Er viel een korte bui rond 14u maar de mensen bleven gewoon komen. Ik had geluk en verkocht 3 tekeningen. Daardoor was mijn dag helemaal goed, want ik het vind het 't leukste als mensen mijn tekeningen kopen. Het idee dat er in huizen in Nederland originele tekeningen van mijn hand hangen, vind ik super tof.
De rest van de marktlui had een minder goede dag qua verkoop. Want op zondag waren er echt bijna alleen maar kijkers. De meesten kwamen voor Lunch op het Eetplein, waar de live muziek was.

Ook op zondag heb ik leuke gesprekken gehad. De kaarten zijn goed bekeken, ook de kerstkaarten.
Veel mensen kennen aquarel schilderen, zentangle tekenen of handletteren van naam, of zijn ermee gestart en vinden het lastig.
Een paar keer kwam de vraag of ik ook les gaf, dat zijn de leuke vragen natuurlijk. Nu stond ik in Bennekom op de markt en woon ik zelf in Nieuwegein, dus dat werd lastig. Maar wellicht dat er mogelijkheden zijn voor een workshop. We gaan het zien.

Workshop?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Stel ik zou een workshop geven, wat zou dan jullie voorkeur hebben? Handletteren? Schilderen? Zentangle - dus meer abstract met patronen?

In ieder geval heb ik een leuk weekend op de markt gehad.
De voorbereidingen voor de kerstmarkt in Utrecht gaat nu echt van start, want ik wil quotes maken op miniatuur en normaal formaat. Ik heb een wit kerstservies gekocht wat ik wil beschilderen. Dus ideeën genoeg, nu nog de tijd om alle ideeën uit te voeren!

Een hele fijne maandag!
xxx Emilie xxx





1 opmerking:

  1. Wat fijn dat de zondag het hele weekend goed maakte door de verkoop van een paar tekeningen. Ik weet hoe het is om bijna voor niks op zo'n markt te staan. En zo'n pinapparaat scheelt je echt omzet hoor, dat zul je merken. Wij hebben dat ook ondervonden.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Dank voor je reactie!