maandag 10 april 2017

diagnose: onwaarschiinlijk, post en een paastak (week 14 2017, zaterdag en zondag)

Zaterdag
Gisteren liep ik langs de huisarts onderweg naar huis, omdat ik wilde weten of mijn uitslag voor schildklier binnen was. Toen bleek dat beide uitslagen er waren. De medicatie voor mn schildklier hoeft niet aangepast. Voor Coeliakie is 'onwaarschijnlijk' als uitkomst gekomen. Dat betekent dat ik nét iets boven zit de maximum waarde zit. 

Vandaag gaan we naar de landelijke dag van de Nederlande Coeliakie Vereniging in Vianen. Bij mij om de hoek, dus dat is fijn. Er is altijd een fijne verkoop markt waar je alles mag proeven en als je het bevalt kunt kopen. We kwamen met een bescheiden maar lekkere oogst terug :-)

De glutenvrije lunch was zeer goed verzorgd door het Van der Valk hotel. Wat een overdaad en niets met gluten. Wat me wel opviel was dat er toch een aantal mensen zó gewend zijn om altijd te moeten vragen of ergens gluten inzitten, dat dit nu ook weer gebeurde. De koks waren zeer vriendelijk en stelde iedereen telkens gerust. Buiten gluten, werd ook bij de gerechten gemeld of ze vrij waren van lactose, pinda, ei en andere allergenen. 

Na de lunch hadden de kinderen een sessie met een kinderarts (zonder ouders ;-) ) die ze alles mochten vragen over hun auto-immuun ziekte. Dat was een groot succes, ook met het oog op leeftijdsgenoten die ze er hebben leren kennen. Het glutenvrije kamp wordt steeds interessanter, want zeker dochterlief kent ondertussen veel meiden en ook wel wat jongens die daar ook jaarlijks naar toe gaan. Zoonlief is om, hij gaat toch ook dit jaar mee naar het kamp.

Ondertussen ging ik naar een presentatie over de biologische kant van Coeliakie. 
Dragers van HLA-DQ2 en DQ8 genen hebben kans op Coeliakie. In Nederland heeft zo'n 30% van de bevolking deze genen, waarvan slechts bij 1% Coeliakie wordt geconstateerd. Dit kan gebeuren als je heel jong bent, maar ook als je ouder bent. Het lichaam denkt dat gluten een virus/bacterie zijn en behandeld het daarom als lichaamsbedreigend. Witte bloedcellen (T-cellen) maken T-cel receptoren aan die op gluten reageren. Als je niet weet dat je Coeliakie hebt en 'gewoon' gluten blijft eten, blijft je lichaam dus reageren met ontstekingsreacties in het darmslijmvlies. Het kan het alleen nooit beter worden, want de gluten blijven via het eten binnenkomen. Daardoor gaan de darmvlokken kapot en worden bij langdurige schade belangrijke voedingsstoffen niet meer goed opgenomen. Daardoor stokt de groei en krijg je pijn in je buik etc. Eet je glutenvrij, dan verdwijnen de ontstekingsreacties (de T cel-receptoren gaan in rust), herstellen de darmvlokken en kan je de voedingsstoffen weer opnemen. De klachten zouden moeten verdwijnen en de groei komt weer op gang. 
Ik heb mijn geval van 'onwaarschijnlijk' voorgelegd in combinatie met mijn trage schildklier. Er werd voorgesteld dat ik het een periode van 4 weken zou kunnen proberen om geheel glutenvrij te eten en dan te bekijken of ik me anders/beter voel. Daar ga ik over nadenken.


365 dagen post - dag 152
Deze kaart gaat naar Maayke, ze kan wel een knuffel gebruiken.

Leuke post van Rebecca. Heerlijk zo'n stoel en stapel boeken!

Zondag
We rommelden in huis en de tuin, bereidden het eten voor, kochten een nieuwe tuintafel en kregen bezoek van mijn broer en schoonzus. Zij brachten deze mooie paastak mee, die wordt sindsdien bewaakt door Bink, hij vindt hem gewéldig!
De gele muren worden overigens woensdag wit gemaakt, dit is het resultaat van voorstrijken, als voorbereiding op het stuken.

365 dagen post - dag 153
Deze kaart gaat naar Mirjam

Maandag
365 dagen post - dag 154
Na het super lekkere weer bereidden we ons voor op een herfstig weekje. Ook Hazeltje begint met een H, daarom gaat dit abc kaartje vandaag op de post naar Rebecca :-)

Ik wens iedereen een hele fijne maandag!
xxx Emilie xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank voor je reactie!